یک مهندس کامپیوتر مهندسی برق و علوم کامپیوتر را برای توسعه فناوری های جدید ترکیب می کند. مهندسان کامپیوتر سخت افزار کامپیوتر مدرن را طراحی، ساخت و نگهداری می کنند.
این مهندسان بر روی ادغام ایمن و کارآمد سخت افزار و نرم افزار در یک سیستم یکپارچه تمرکز می کنند.
بر اساس گزارش CompTIA، مهندسان کامپیوتر، متخصصان امنیت سایبری و تحلیلگران سیستم دومین گروه بزرگ مشاغل فناوری را تشکیل می دهند.
مهندسان کامپیوتر همراه با دستگاه های شخصی، در ایجاد رباتیک، شبکه ها و سایر سیستم های کامپیوتری مشارکت دارند.
این نقش شامل حجم زیادی از تحقیق و توسعه، آزمایش و تضمین کیفیت است.
مهندسی کامپیوتر می تواند برای حل مشکلات و علاقه مندان به فناوری جذاب باشد.
مهندسان کامپیوتر به صورت تیمی با توسعه دهندگان نرم افزار و سایر متخصصان فناوری کار می کنند.
این رشته مستلزم پایه ای مستحکم در علوم و ریاضیات است و اکثر کارکنان مدرک کارشناسی مربوطه خود را به پایان رسانده اند.
گواهینامه ها در نرم افزار، زبان های برنامه نویسی یا سیستم های سخت افزاری می توانند فرصت های شغلی بیشتری را ایجاد کنند.
تاریخچه مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر در سال 1939 زمانی که جان وینسنت آتنوف و کلیفورد بری شروع به توسعه اولین کامپیوتر دیجیتالی جهان از طریق فیزیک، ریاضیات، مهندسی برق و الکترونیک کردند، آغاز شد.
جان وینسنت آتناواف استاد فیزیک و ریاضیات در دانشگاه ایالتی آیووا و کلیفورد بری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق و فیزیک بود.
آنها همچنین با هم کامپیوتر Atanasoff-Berry را ایجاد کردند که به نام ABC نیز شناخته می شود، که تکمیل آن 5 سال طول کشید.
در حالی که ABC اصلی در دهه 1940 نابود و دور ریخته شد، نسخه ABC در سال 1997 ساخته شد.
اولین مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر در ایالات متحده در سال 1972 در دانشگاه کلیولند، اوهایو رزرواسیون در غرب ایالات متحده تاسیس شد.
از سال 2015، 250 برنامه مهندسی کامپیوتر مورد تایید ABET در ایالات متحده وجود دارد.
در اروپا، بخشی از اعتباربخشی دانشکده های مهندسی کامپیوتر توسط بخش های مختلف شبکه EQANIE انجام می شود.
با توجه به تقاضای روزافزون برای مهندسانی که می توانند به طور همزمان سخت افزار، نرم افزار، سیستم عامل و انواع سیستم های کامپیوتری مورد استفاده در صنعت را طراحی کنند، برخی از موسسات پیشرو در سراسر جهان مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر ارائه می دهند.
هر دو مهندسی کامپیوتر و مهندسی الکترونیک شامل طراحی مدارهای آنالوگ و دیجیتال در برنامه درسی خود هستند.
مانند همه رشته های مهندسی، دانش ریاضیات و علوم برای مهندسین کامپیوتر ضروری است.
مفاهیم مهندسی کامپیوتر
کامپیوتر از سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. به اجزای فیزیکی آن مانند مدارها و بردهای الکترونیکی سخت افزار گفته می شود.
یک مهندس نرم افزار یاد می گیرد که برنامه های بزرگ و عظیم را طراحی و برنامه ریزی کند، آنها را آزمایش و ارزیابی کند و در نهایت آنها را مستند کند.
این نرم افزار شامل نرم افزار سیستم و نرم افزار کاربردی می باشد.
نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که نیاز به فعال سازی یا نگهداری در کامپیوتر دارند و به همین دلیل توسط سازندگان سیستم های کامپیوتری عرضه می شوند و از مهمترین آنها می توان به سیستم عامل، برنامه ها و مترجم زبان های مفید و نرم افزارهای کاربردی اشاره کرد.
برنامه هایی هم هستند که کاربر یا خودش می نویسد یا شرکت های نرم افزاری تهیه می کنند و برای فروش قرار می دهند.
چنین برنامه هایی معمولاً جهانی بودن برنامه های سیستمی را ندارند و برای زمینه های مختلف فناوری، علمی، تجاری، آموزشی، سرگرمی یا طراحی نوشته می شوند.
مهندسی سخت افزار به مطالعه و تحقیق در مورد طراحی سخت افزار، مدیریت سخت افزار و شبکه های کامپیوتری برای مقطع کارشناسی می پردازد.
به عنوان مثال، یک مهندس سخت افزار می تواند سخت افزاری را طراحی کند که با آی سی کار می کند، با کامپیوتر کار می کند یا از گیت های کامپیوتری استفاده می کند و در نهایت می تواند مدارهای مجتمع دیجیتال را طراحی کند.
البته این قسمت از سخت افزار عمدتا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری سروکار دارد.
بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر
در مورد آینده شغلی در این زمینه، باید توجه داشت که بازار کار در زمینه کامپیوتر هرگز اشباع نمی شود.
چرا که نیاز به علوم کامپیوتر و دانش لازم برای جهانی که دهکده ای جهانی بیش نیست، نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه نیاز به افراد متخصص و واجد شرایط در حال افزایش است.
امروزه هر کسب و کاری به یک مهندس کامپیوتر مخصوصا یک مهندس نرم افزار نیاز دارد.
یک مهندس کامپیوتر حتی قبل از فارغ التحصیلی در صورتی که مهارت های مورد نیاز بازار کار را داشته باشد می تواند استخدام شود.
این منطقه آینده شغلی مطمئنی دارد. یک مهندس کامپیوتر اگر علاقه و پشتکار کافی داشته باشد می تواند روی هر وسیله خاصی کار کند و درآمد خوبی هم داشته باشد.
1- برنامه نویسی و طراحی وب
افرادی که در برنامه نویسی، توسعه و طراحی شبکه مهارت دارند، حتی در دوران دانشجویی، می توانند در شرکت های فناوری و استارت آپ ها کار کنند.
طراحی وب شامل مجموعه ای از قوانین برای ایجاد و نگهداری یک وب سایت است.
ساخت وبسایت بیشتر بر ظاهر و ظاهر یک وب سایت تمرکز دارد و یکی از مراحل برنامه نویسی وب محسوب می شود.
طراحی وب سایت، چیدمان و ساختار صفحات را تعیین می کند و به زیبایی و کاربردی بودن سایت توجه ویژه ای دارد.
البته تنها افرادی که مشتاق یادگیری و کسب مهارت ها و دانش های مدرن و جدید هستند می توانند در این زمینه موفق شوند و درآمد بیشتری کسب کنند.
2- ایمن سازی
با گسترش دنیای دیجیتال و کامپیوتر، امنیت یکی از دغدغه های مدیران شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات است.
امنیت شبکه اطلاعات باید غیر قابل نفوذ باشد.
امیمن سازی شامل یک سری پروتکل است که توسط یک شرکت یا فرد برای محافظت از اطلاعات در برابر “ICA” خود دنبال می شود.
ICA مخفف یکپارچگی، محرمانه بودن و در دسترس بودن است.
اگر امنیت مناسبی در اختیار داشته باشید، در صورت قطع برق، خطا یا خرابی هارد دیسک می توانید خیلی سریع بازیابی کنید.
زیرا چنین حوادثی بهره وری شما را در برابر حملات خارجی و هکرها آسیب پذیرتر می کند.
3- طراحی و ساخت اپلیکیشن
علاقه مندان به بازی ها و اپلیکیشن های کامپیوتری بسیارند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
یکی از زمینه های خوب و درآمدزای کار در این زمینه، توسعه و ایجاد اپلیکیشن ها، بازی های کامپیوتری و اپلیکیشن های جدید است.
طراحی و ساخت اپلیکیشن به مراحل کدنویسی، طراحی گرافیکی، تست و کپی کردن یک برنامه انجام می شود، می گویند.
این طراحی بسیار تخصصی و گاهی اوقات چالش برانگیز است، به خصوص اگر باید برای سیستم عامل های مختلف ارائه شود.